الأحد، 3 أبريل 2011

إعتذار واجب للتوانسه

بعد ما عملت بوست بأغنية مصريه تونسية أفاجأ بالي حصل من شوية عيال أقل ما يقال عنهم إنهم بلطجية بيعمل المنظر المؤسف إلي شفناه بعد ماتش الزمالك المصري و الأفريقي التونسي ..
إعتذار واجب للتوانسه رغم إني مكنتش في الاستاد لكن واجبنا الأدبي إن نعتذر من إخوتنا التوانسة ، حقكواعلينا متزعلش مننا عشان شوية بلطجية ... إحنا اسفين بجد.
المصريين على الفيسبوك عملو صفحة إعتذار للتونسيه وصل عدد المشتركين فيها في خلال ٦ ساعات ٣٥،٠٠٠ مشترك و رئيس الوزراء المحترم عصام شرف أعلن إعتذار رسمي لشعب تونس و حكومته و لاعبيه و إعتذر للجزائر لأن الحكم كان جزائري .. وزير الخارجية نبيل العربي قدم إعتذار رسمي أيضا لوزير الخارجية التونسي و حتى السفير المصري في تونس إعتذر للتوانسه على ما حدث.
عتابي الواحد على التوانسة إنهم بدءوا يشتموا مصر و المصريين حتى في صفحة الاعتذار، لكن أنا هعذرهم و أعتبر ده انفعال لحظي، إحنا منسيناش الواجب إلي عملتوه مع المصريين اللاجئين من ليبيا و إحنا بطبعنا شعب بيفتكر الجمل و بيفضل شايله لصاحبه مهما طال الزمن.. لكن بحكم غيرتي على بلدي وجب العتاب ده ..
بعد كدة أنا مش عايز أوقف الدوري أنا عايز ألغي الكرة أصلا من مصر ٥ ولا ٦ سنين كدة .. كفاية توهان و هيافه و تعصب على كلام فارغ ملوش لزمة .. التوانسة كانو من أهم أسباب ثورتنا و مستحيل أحمل نحيتهم أي ضغينة
ده فيديو إعتذار عصام شرف رئيس وزراء مصر و إلي قاعد ده وزير الخارجية المصري نبيل العربي ..



التعليقات مفتوحة للي عايز تونسي أو مصري أو أيا كنت

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق