الخميس، 20 يناير 2011

و لسة فى ناس بتقول عايزين تثوروا ليه!



الحقيقة إنى بعد ما شفت الفيديو ده مأدرتش أمسك دموعى و حزين عليكى يا مصر...
بس لسة عندى أمل.. مفيش شىء مستحيل.

ليا تحفظاتت على مواقف بعض الشخصيات مصرية عامة:
1- د. محمد البرادعى: الدكتور طلع يقول في انترفيو في صحيفة الجارديان إنو مش هينزل مظاهرة ٢٥ يناير ولي مش مصدق كلامي يدخل على guardian.co.uk و يبحث عن البرادعي و يشوف بنفسه .
في نفس اليوم بليل كتب توييتس من كلامه المشهور بتاع كفانا استخفاف بعقول الشعب و كانت أخرهم "أؤيد بقوة دعوة الشعب للتظاهر السلمى الحاشد ضد القمع و الفساد. عندما لا نجد اذن صاغية لمطالبنا ما هى البدائل امامنا ؟" إلي لخبطني و خلاني مش فاهم ، أنت معانا نازل ولا لاء ولا بتؤيد من بيتك!
2- أيمن نور : الباشا إعتبر الثورة بتاعته خلاص و إنو القائد و كأنه هو صاحب فكرة ٢٥ يناير مش الشباب و ده أول حاجة تجنُبها أنجح ثورة تونس ، إنها كانت شعبية من غير واحد قاعد يمثل إنو قائد الشعب لاء والجمال إنو بدء يحدد أماكن و يعمل حاجات و كأنه هو الجهة التنظيمية بجد! صادق نفسه! و من ملاحظاته لنجاح الثورة "وضع النساء و كبار السن في مقدمة الصفوف والشباب ورا ، آل إيه عشان العساكر مش هيلمسوهوم و لو ضربهم حد الثورة هتاخد تعاطف كبير!" تعاطف من مين ؟؟؟ ، هو إحنا نازلين ثورة تعاطف! ولا ثورة ضد الرجولة والمبادئ! أحط أنا نفسي ورا بنت أو راجل كبير عشان يحميني بجسمه أو جسمها! ده أنا أبقى ساعتها أستاهل الحرق! أو أستاهل يحكمني مبارك عشان "الخواجات" لازم يحكمهم "خواجات " زيهم...
... والبقيه تأتي ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق