الاثنين، 28 مارس 2011

تعيلقا على ما جاء بحوار فتحي سرور مع المصري اليوم

إيمانا مني بأهمية الضحك للإنسان أنشر لكم بعض ما جاء بحوار فتحي سرور مع المصري اليوم (الجزء الثالث فقط) (تعليقاتي بين الأقواس)

سرور:لن أرحم أصحاب البلاغات الكاذبة،أجمع كل الصحف التى تضمنت بلاغات كاذبة.لابد أن يدفع كل مخطئ ثمن خطئه فى تلويث الشرفاء(أحا)
سرور:العميد كلمنى وقال لى «والنبى مش هنلاقى أفضل من طارق لأنه مهذب..اقنع ابنك يقبل» (أحا تاني)
سرور:كما اتصل بى رئيس الجامعة، وقال لى: «طارق بيمدحوا فيه..ليه متردد؟» (أحا تالت
سرور:قلت له: «طالما يا ابنى انت ما سعتش ليها، وأبوك ما اتكلمش لك، ودى حاجة اترشحت ليها لكفاءتك.. اقبلها» (أحات كتير)
س:لماذا لم تترافع عن مبارك؟ سرور:لا يليق.أرى فى ذلك نوعا من الحساسية، وأنا بطبيعتى «حساس» (أحا يا حسااس)
سرور: أنا من أول يوم قلت له «يا ريس شكّل لجنة لتعديل الدستور واشرك فيها كل الاتجاهات».(أحا دنتا كوميدي)
سرور:قال لى: «نعمل إيه؟»، فقلت له: «غيّر الحكومة، وشيل بعض الوزراء المكروهين،وعدل الدستور، وشوف الناس عايزه إيه» (أحاأحا أحا)
سرور:أنا كنت متحمس لتعديل الدستور لإزالة مادة «سيد قراره»، لأننى عانيت كثيرا من تدخل حزب الأغلبية (أحاااا)
سرور: اتصلت بالدكتور زكريا عزمى، وقلت له: «فين البيان اللى انت بتعدوه ما اتذعش ليه؟.. كل حاجة بتعملوها متأخرة» (ضحك هيستيري)
سرور: الجماعة بتوع الحزب دول مش مندمج معاهم.. أنا راسم لنفسى مربع هو مجلس الشعب (ضحك هيستيري)
س: هل توقعت أن يتنحى الرئيس؟ سرور: لم أتوقع ذلك، لأنه دائما ما كان يقول «مصر مش تونس» (لا يا راجل؟)
سرور: قلت لاحمد عز «هو أنا زى الأطرش فى الزفة، تجيب لى التشكيل طب أنا أقدر أعاكسك فيه»
س: هل ستخوض انتخابات مجلس الشعب المقبلة؟سرور: أفكر فى اعتزال السياسة.(هييييه(
سرور: كلمت الرئيس قال لى «أهه.. أنا بكلمهم,ومش هطبق القانون زى ما هما عايزينه هعمل إجراءات أسهل».»
سرور: رئيس الوزراء كان «بيمشى وراهم وبيسمع كلامهم» (عز و غالي) (أحا تاني)
سرور: طبعا الداخلية «بتشتغل مع الحزب»
سرور: يجب أن نحمى الثورة بالعمل والقيم السليمة. (أحا أحا أحا أحا أحا )
سرور: أنا شخصياً ممن يؤيدون الثورة ومبادئها، وأدعو الله أن تنجح لصالح الشعب (أحا أحا أحا أحا أحا )
و بعد وصلة الضحك ألهيستيري على الحوار أترككم مع تعليق بلال فضل على الحوار

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق